Aan het einde van de negentiende eeuw kwamen moderne reclames, in de vorm van muurschilderingen. Deze muurschilderingen hadden grote gevolgen voor het stadsbeeld omdat ze op veel panden verschenen. Ze werden vaak geschilderd door gespecialiseerde reclameschilders. In hun eigen tijd werden ze doorgaans met weinig enthousiasme ontvangen en flink bestreden door de liefhebbers van het stadsschoon. Hoewel de reacties van toen te begrijpen zijn (heden ten dage denken wij immers vaak zo over graffiti) zien we de muurreclames nu als cultureel erfgoed. Zeker nu ze op veel plaatsen zijn verdwenen. De exemplaren die er nu nog zijn dienen behouden te blijven en goed onderhouden te worden. Ze vertellen ons immers iets over de vele bedrijven die vroeger in binnensteden, alsook Kampen aanwezig waren. Sinds de tachtiger jaren van de vorige eeuw is de belangstelling voor dit jonge erfgoed gegroeid, zo ook in Kampen. Sinds 1 januari 2004 zijn de muurreclames in Kampen in goede handen bij SSK. |